Σελίδες

Η ιστορία του Χωριού μας



Η   ΙΣΤΟΡΙΑ  ΤΟΥ  ΧΩΡΙΟΥ  ΜΑΣ

Αεροφωτογραφία της Κωνωπίνας Ξηρομέρου
Η « ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ» του Εκδοτικού Οίκου «ΧΑΡΗ ΠΑΤΣΗ», αναφέρει επακριβώς τα ακόλουθα: Κωνώπα: Μικρή πόλη της Αιτωλίας στην πεδιάδα του Αχελώου, κοντά στον μικρό ποταμό Κυάθο. Την αναφέρει ο Πολύβιος.
Κατά τον Στράβωνα το 287-280 π.χ. ο Βασιλιάς της Αιγύπτου Πτολεμαίος Β΄ ο Φιλάδελφος  μετονόμασε την πόλη αυτή σε Αρσινόη, προς τιμή της αδελφής και συζύγου του.
Ομοίως ο Πολύβιος  που έζησε τον 2ο αιώνα πχ, στις περιγραφές του για τις επελάσεις του Μακεδόνα Βασιλιά Φιλίππου του Ε΄ το 218 π.χ, κατά των Αιτωλικών πόλεων και κυρίως κατά του Θέρμου, που ήταν το πολιτιστικό και θρησκευτικό κέντρο των Αιτωλών, ύστερα από αιτιάσεις των Ακαρνάνων,  οι οποίοι ήταν πιστοί σύμμαχοι των Μακεδόνων και ήταν σε συνεχείς εχθροπραξίες με τους Αιτωλούς, εστιάζει την Κωνώπη, ως Αιτωλική πόλη (κοντά στο σημερινό Αγγελόκαστρο).
 Ο Στέφανος Βυζάντιος ωστόσο, τοποθετεί την Κωνώπα στην Ακαρνανία.
Στη θέση της πόλης αυτής, εικάζεται ότι  βρίσκεται σήμερα το Χωριό Κωνωπίνα Ξηρομέρου του Νομού Αιτωλοακαρνανίας.
Δυστυχώς όμως, την ιστορικότητα του ονόματος του Χωριού μας, δεν μπορούμε να την τεκμηριώσουμε παρά μονάχα την ταυτίζουμε υποθετικά με την Αρχαία Κωνώπη για τους παρακάτω λόγους.
Πρώτος και κυριότερος λόγος είναι το διαχρονικό όνομα του Χωριού μας Κωνωπίνα, που δεν μπορεί κανείς να προσπεράσει ανέγγιχτα χωρίς να προβληματιστεί για την ιστορική γραφική του καθαρότητα.
Εάν το όνομα του Χωριού μας  δεν έχει ουδεμία  σχέση με την Αρχαία Κωνώπη, πως προήλθε η σχεδόν απόλυτη αποτύπωση ενός ιδιαίτερα σπάνιου ονόματος, ως διαχρονικό τοπωνύμιο ενός αποδεδειγμένα παλιού χωριού ; 

Το ιστορικό πηγάδι της Καλίτσας

Μήπως προήλθε από την εκδοχή που ως θρύλος πλανάτε και μεταφέρεται από γενιές σε γενιές και  θέλει τον μυθικό Βασιλιά Κώνωπα, να διατηρεί στα βάθη των αιώνων κραταιό Βασίλειο σε περιοχή 4-5 περίπου χιλ. νοτιοανατολικά του σημερινού Χωριού μας, στην θέση Παλιοχώρι, όπου υπάρχουν πληθώρα ενδείξεων από ευρήματα (λιθοδομές, κεραμικά κλπ)  που καταμαρτυρούν ότι εκεί υπήρξε πριν χιλιάδες ίσως χρόνια μεγάλος οικισμός, η δε περιοχή ιδανικότερη για τη διαβίωση των κατοίκων του, καθόσον είχαν επάρκεια νερού από φυσικές υδατοδεξαμενές και πηγάδια, εύπορα και ομαλά εδάφη καλλιεργήσιμα, και προστατεύονταν ως φαίνεται ο πληθυσμός σε περίπτωση εχθροπραξιών από το παρακείμενο οχυρωματικό  Κάστρο που δέσποζε στη δυτική πλευρά  του οικισμού, όπου και σήμερα σώζονται ευρήματα από  τα ερείπια ενός τεράστιου κυκλικού οικοδομήματος ;
Παλαιόκαστρο:
πέτρες που σώζονται από το αρχαίο τοίχος
Ο αρχαίος οικισμός αυτός, που εμείς θέλουμε να πιστεύουμε, ότι είναι η Αρχαία Κωνώπη, αποκτά ισχυρές υποθετικές ενδείξεις εάν αναλογισθεί κανείς ότι, οι δύο άλλες μεγάλες αρχαίες πόλεις που είναι εγγύτερα της Κωνώπης και αναφέρονται στις περιγραφές του Πολυβίου, σχετιζόμενες με τα τεκταινόμενα  εκείνης της εποχής είναι η Αρχαία Μητρόπολις  που τοποθετείται στα χωριά του Ξηρομέρου Ρίγανη, προσφάτως στην Παλαιομάνινα και κατ’ άλλους τοποθετείται στο χωριό Αετός, (γιατί η ταύτιση της αρχαίας  πόλης δεν είναι επιγραφικά επιβεβαιωμένη). και οι Αρχαίες Φοιτίες ή “Φύταιον”, που τεκμηριωμένα και με σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα είναι η περιοχή που βρίσκεται βόρεια της Μπαμπίνης, τότε μας επιτρέπεται αν μη τι άλλο να πούμε ότι  η Αρχαία Κωνώπη δεν είναι πόλις Αιτωλική αλλά Ακαρνανική όπως  χαρακτηριστηκά αναφέρει και ο Στέφανος Βυζάντιος, και βρίσκεται 4-5 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά του σημερινού Χωριού Κωνωπίνα στη θέση Παλιοχώρι.
Παλαιόκαστρο:
πέτρες ερείπια του αρχαίου τοίχους

Δυστυχώς  μέχρι σήμερα δεν έχουμε στους συγκεκριμένου χώρους (Παλιοχώρι, Παλαιόκαστρο)  ανασκαφές από την Αρχαολογική Υπηρεσία. Έχουμε όμως  εκτεταμένες λαθρανασκαφές  κυρίως στο Παλαιόκαστρο, από επίδοξους χρυσοθήρες - τυμβωρύχους,  που υποκαθιστούν την πολιτεία.
Δεν αμφισβητούμε τις ιστορικές προσεγγίσεις του Πολυβίου, που στις περιγραφές του, πράγματι, οι πλειοψηφία των πόλεων που αναφέρονται  γειτνιάζουσες  μετά της Κωνώπης  κατά τις  επελάσεις του Φιλλίπου του Ε’., είναι πόλεις Αιτωλικές με εξαίρεση την Αρχαία Μητρόπολη τις Αρχαίες Φοιτίες ή “Φύταιον” και την μεγίστη κατά τον Θουκιδίδη πόλη των Ακαρνάνων, Στράτου.
Η  έξοδος του Μεσολογγίου
                       ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ  &  ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821